Sjukdom

Sjukdom. - Hur tolka jag min ”sjukdom” frågar du mig? Du vill säkert att jag ska uppfatta min ”sjukdom” som något som hindrar mig från att förmå det som jag egentligen borde förmå – att det är en slags reducerande kraft som gör mig reaktiv. Nej, enligt min livsfilosofi är min ”sjukdom” förutsättningen för framväxten av mitt ”jag” och ”sjukdomen” har gett mig en ny förmåga som begåvat mig med en kraftfull vilja – att driva mitt liv till det yttersta!

I mitt universum är det ”sjukdomen” som gjort mig mänsklig och frisk, det är min dödlighet som ”dödligt sjuk” som gjort mig till en vital, karismatisk och modig människa. Ingenting annat än smärtan och lidandet som ”sjuk” har varit min läromästare.

Aha, det vi talar om är Herakleitos motsatsernas enhet genomförd i praktiken? Javisst är det så. Det är människans svaghet som är hennes styrka! Ej att förglömma, mina lärjungar.


© Adryan Linden, 2005


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback