Existentiell ångest

Existentiell ångest. - Är något som främst drabbar de människor som den danske filosofen Kirkegengard kallar för ”dussinmänniskor”, kort och gott denna ångest drabbar främst medelmåttorna, de där ”färglösa” som utgör den stora majoriteten av allt levande på jorden. Med det nyss sagda menar jag självklart inte, att de fåtal människor som inte faller inom ramen att vara flockmänniskor aldrig upplever eller upplevt existentiell ångest. Det kan jag inte göra då jag menar på att ALLA människor, även de fåtal människor som befinner sig bortom den allmänna människan, någon gång drabbas av existentiell ångest eftersom detta känslotillstånd, på samma sätt som uttråkning, är mänskligt. Det jag menar är att skillnaden mellan människor och människor är att vissa klarar av att hantera ångesten – och de människor som har upplevt existentiell ångest men lärt sig att hantera och utnyttja den till sin fördel, ja, de är ”över-människor”.


© Adryan Linden, 2005


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback