I. DEN GAMLE OCH KÄRLEKEN

I.

DEN GAMLE OCH KÄRLEKEN
”...hans mage var lika stor som Moby Dick!”

1.

Om kärleken. - Kärleken, vem är den egentligen för? Det ska jag tala om för dig, kärleken är till för gamla män, idioter, hundar och kvinnor!

2.

Den gyllene medelvägen. - Ja, att äta är att tänka, det är en handling som formar anden. Vill du utveckla din våldsamhet, din brutala drivkraft, bör du äta kött – ju rödare och råare desto bättre. Vill du kyla ner ditt temperament bör du byta ut nötköttet mot fisk eller fågel, men vill du bli lika balanserad i anden som mig så är vägen mitt i mellan din väg att gå.

3.

Ett samtal i natten. - I natt hade jag och min läromästare ett förtroligt samtal. Vi satt tillsammans framför den behagliga öppna spisen där elden sprakade livligt, våra trötta existenser befann sig i herrgårdens bibliotek. – Vi samtalade om vad en handling egentligen var för något: ”En handling är inte beroende av att den kan utföras eller inte, då det som egentligen skapar en handling är viljan...” Läromästaren pausade och fortsatte sedan att tala till mig, hans ord genomborrade de mörka  skuggor som vid tillfället hade omringat mig: ”…ett exempel på detta, min skyddsling, är när du försöker använda dina förtvinade muskler i dina ben för att röra dem och det inte går pågrund av din Duchennes muskeldystrofi – så blir frågan, är det en förflyttning av benet som är en handling eller är det din vilja till att röra benet som är din handling? Frågar du mig, så intresserar inte handlingen innehåll mig, jag är bara intresserad av om det finns en vilja eller inte bakom. Detta min vän, är handlingskraft – att ha en vilja, och inte är det förmågan att genomföra en handling. Så därför har du i mina ögon, trots att dina ben inte flyttat sig ett dugg, genomfört en handling.”

4.

Halv handling. - Jag tillhör inte den skara människor som anser att alla handlingar måste existera i den fysiska världen för att räknas som faktiska handlingar. Av denna anledning är det min plikt,  som en av kroppens filosofer, att försöka vidga uppfattningen om vad en handling faktiskt är för något. Om man på allvar vill göra krymplingen jämställd med de icke-funktionshindrade så måste vi acceptera att en handling kan existera och värderas lika mycket, om inte mer, i den psykiska världen. Alltså blir min slutgiltiga slutsats denna: ”En tanke, en vilja och en intention är halva handlingen – om inte till och med hela.”

5.

En soldat i livets tjänst. - Egoism är det verktyg som kommer göra invaliden till en aristokrat, en kriminell ja-sägare, som äntligen har blivit en livsbejakande soldat i livets tjänst.

6.

Sanningen är en kvinna. - Nietzsche frågar oss om inte sanningen är en kvinna, jag väljer att svara: ”Ja, broder Nietzsche, sanningen är som du säger en kvinna: ytlig och förutsägbar!”

7.

Panta rei. - Jag är en anhängare av den grekiske filosofens Herakleitos "Allting flyter" - det vill säga den filosofiska princip som säger, ingenting kan förbli identiskt med sig själv då tillvaron ständigt förändras. Med hjälp av denna princip har jag dragit slutsatsen att det är orimligt med existensen av ”sanningar” - samtidigt mumlar Nietzsche borta vid divanen till mig: ”Det finns inga sanningar, bara olika synvinklar.”

8.

Personlig assistans. - Som invalidaristokrat är ett av mina privilegier min rätt till personlig assistans. Det är ett privilegium, en rätt som tillfaller mig tackvare min ställning i samhället, som ett unikum och som en elit, ja, och inte eftersom jag är normal. Den personliga assistansen ser jag som ett tack för min lojalitet till livet, det är ett krigsbyte som tillfallit mig i livets kamp, den personliga assistansen är inte en rättighet som tillfallit mig bara för att icke-funktionshindrade plötsligt kännt ett påträngande behov att vara filantropisk eller snäll mot den ”olycksdrabbade” krymplingen. Nej, min personliga assistans har alltid varit min rätt, mitt privilegium, som invalid, ingenting annat. Det är en rätt som jag har tagit, inte fått, och givetvis har jag som alltid för ett priviligium mördat, ljugit och stulit för att vinna den!


© Adryan Linden, 2006


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback