V. JESUS ÄR DÖD! MEN JAG LEVER.

V.

JESUS ÄR DÖD!

"...men jag lever."

1.

Ny gryning. - När Nietzsche i sitt verk "Antikrist" inleder, med att konstatera att mänskligheten borde föra: "Ett totalt krig mot det absoluta: det absoluta är kristenhet." så uppfattar jag det som hornstöten som nu kallar ut oss, de nya filosoferna, i krig.

Ja, vi krymplingar. - Vi som filosoferar med kroppen och inte med det bedrägliga förnuftet, måste nu inse att tiden är inne för oss att rasera det tidigare. Vi måste förgöra illusionen av livet som det absoluta har lämnat efter sig. Timmen för "Omvärderingen av alla värden" är nu här...Nietzsches söner och döttrar, gnugga ut sömnen ur ögonen och vakna upp till en ny gryning!

2.

Det är evigt. - Allt har varit som det alltid har varit, Adam och Eva, en stor lögn! Jorden och människorna kommer alltid på ett eller annat sätt att bestå, varför oroa sig över miljöförstöring, krig och fattigdom? Då det inte finns någon syndabock, nej, det är ingens fel. ? Det är bara en av flera verkligheter.

3.

Den viljelöse människan. - Du storartade rationalist, du storhjärtade humanist, jag måste göra er gruvligt besviken, den stora majoriteten av alla dussinmänniskor, är ännu inte tillräckligt starka, att blott med sitt förnuft kunna klura ut vad de egentligen vill göra med sina ynkliga liv. Varför kan vi inte låta dem, i stillhet, bruka sina instinkter? Det är ju rått, att tvinga dem försöka använda någonting utanför deras begräsningar! Tiden för förnuft och rationalism hos människan är ännu inte här ? men snart, kanske? Men först ett gott råd på vägen: ?Hoppas inte allt för mycket på människan, det kommer lämna dig besviken.?

4.

Vad är mot "naturen"? - Ja, du, det är allt och inget. Det finns ju inga syndabockar ? Inte någons fel, allt är som det borde och som det var tänkt att det skulle vara!

5.

En av många lögner. - Andens överlägsenhet? Nja, det är ju bara en till av de många lögner som vår tillvaro bygger på.

6.

Att resonera med magen. - Jag funderar ofta på dig, min kära invalidaristokrat, på vad som kommer karaktärisera dig. Många nätter har jag ägnat åt att elda mina fantasier om dig och om dagarna letar jag i mina kamrater ansikten av små tecken efter dig. Nu äntligen! - Efter en tid av våldsam jakt har jag funnit små brödsmulor av det jag söker. Ja, det lilla jag nu har lärt mig om dig, är att du filosoferar med kroppen. Jag har även givits ?insikten? att generationerna av krymplingarna efter dig, min annalkande storm, kommer föddas ädla, rättvisa och storslagna. - Ni, min herre, kommer utrusta dem med förmågan att resonera med magen!

7.

Ett förtydligande. - Först, innan ni fördjupar er i detta avsnitt, så måste jag göra er läsare uppmärksamma på att det inte är jag som är upphovsman till de filosofiska begreppet "det första" och "det andra" som ni kommer läsa om i följande aforism - nej, denna utmärkta tankemodell har jag den franska filosofen och feministen Simon De Beauvoir att tacka för. Det är i inledningen till sin bok, "Det Andra Könet?" som De Beauvoir tar fasta på följande: "Inget kollektiv definierar någonsin sig själv som Ett utan att omedelbart ställa det Andra mitt emot." Om man kan accepterar detta, menar De Beauvoir ut genom i stort sätt hela sin bok, så blir det genast möjligt att dra slutsatsen att när väl mannen har definierat sig själv som ett kollektiv, så sätter han genast sig själva som ?det första? och kvinna som "det andra". Nu ställer ni er säkert frågan, vad har detta att göra med de funktionshindrades frigörelse som denna kampskrift ägnar tid åt? Det ska ni snart få erfara, det jag gör är att jag snillrikt roffar åt mig De Beauvoir knivskarpa tankemodell, modifiera den, så att den passar mitt behov och således skapar mig en ?egen? tankemodell att bruka i kriget. Jag har beväpnat mig med ett vapen som avslöjar den rådande maktbalansen mellan funktionshindrade och icke-funktionshindrade.

8.

Klokhet utan ansträngning. - Jag vandrar in och ut i "Sålunda talade Zarathustra" och jag blir genast mycket klokare, utan att ens förstå hälften.


© Adryan von Linden, 2006-2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback