Inskränkning på aborträtten nödvändig.

Inskränkning på aborträtten är visst nödvändig, eftersom lagstiftning kom till på sjuttiotalet - en tid då man inte förutsett dagens genteknik och fosterdiagnostik.
När lagen skrevs hade man inte en tanke på att man i framtiden skulle få möjligheten att "välja" sitt foster - konsekvensen av denna tanklöshet märker vi av idag, då lagstiftningen om rätten till fri abort har blivit rätten att få göra abort på foster som inte passar sin "smak" eller "livsstil". Kan man verkligen med gott samvete och utan att vara en hycklare förespråka "fri abort" när det faktiskt betyder att man tycker det är okej att göra abort på grund av kön, hudfärg, sexualitet, klass och funktionshinder/sjukdom?

Mitt svar är nej! Jag kan inte acceptera att abortlagstiftningen ger kvinnor rätten att få väja foster på samma sätt som de väljer handväska eller bestämmer vad som är årets färg.

Därför anser jag att vi måste skriva om abortlagstiftningen utifrån de faktiska villkor vi har idag, då gentekniken och fosterdiagnostiken faktiskt har skapat ett behov för samhället att reglerar aborten på så sätt att abort enbart ska handla om ja eller nej till barn och inte om vilken typ av barn som man vill ha.

Som avslutning på detta inlägg, vädjar jag till kvinnors intellekt - om ni upprörs av tillämpningen av fosterdiagnostik i Indien och Kina för att kunna välja bort flickfoster, så kan ni faktiskt inte förespråka "fri abort". För på samma sätt som ni känner er hotade av denna typ av selektiv abort, så känner vi med medfödda genetiska sjukdomar oss hotade när ni, svenska kvinnor, idag missbrukar aborträtten genom att välja bort oss.


© Adryan von Linden, 2006-2008

Kommentarer
Postat av: Wolfenstein

Att säga att kvinnor inte har rätt till abort är att säga att det potentiella har mer rättigheter än faktiska. Fostret har alltå mer rätt till kvinnans kropp än vad kvinnan har. Det som inte är en indevid än har alltså mer rättigheter än det som är en indevid, till råga på allt på indevidens bekostnad.

Välldigt fin syn på indeviduella rättigheter du har.

Postat av: Adryan

Vem har sagt att jag är mot abort? Jag är konsekvent och blir per automatik motståndare till "fri abort" eftersom jag är motståndare till selektiv abort. Utöver detta har kvinnan rätt till sin kropp och inför frågan ja eller nej till barn, är det hon ensam som ska fatta beslutet.

Min hänsyn till individen är det inget större fel på eftersom jag försöker respektera både kvinnan och det funktionshindrade/sjuka fostret rätt - det är vad relativismen lär dig att göra (det finns inget rätt eller fel), men ni fejkade objektivister förstår uppenbart inte sånt. ,)

2006-05-16 @ 14:56:12
Postat av: Wolfenstein

"Jag är konsekvent och blir per automatik motståndare till "fri abort" eftersom jag är motståndare till selektiv abort."

Ja... Då är du ju emot abort. Och hur kan en abort inte vara fri om kvinnan inte får välja, oavsett orsak?

"Min hänsyn till individen är det inget större fel på eftersom jag försöker respektera både kvinnan och det funktionshindrade/sjuka fostret rätt"

Fostret har allstå mer rättigheter än kvinnan fast det inte är en indevid ännu? Det implicerat att indeviden inte har rätt till sin egen kropp.

"det är vad relativismen lär dig att göra (det finns inget rätt eller fel), men ni fejkade objektivister förstår uppenbart inte sånt. ,)"

Om det inte finns rätt eller fel varför klagar du då på abort?

Hur kan man klaga på ngåonting om man tycker att det inte finns rätt och fel?

2006-05-17 @ 16:54:39
URL: http://wolfenstein.blogg.se
Postat av: Adryan

Om du tagit tid att läsa igenom mitt inlägg, så ser du ju klart och tydligt att jag är motståndare till fri abort - men inte till abort.

Jag ger både fostret och kvinnan existensberättigande, eftersom jag anser att frågans komlexitet förminskas om vi inte gör det. Det verkar ju som du hyser den typiska åsikten bland åsnor, att fostret enbart är en cellklump...rätta mig om jag har fel.

Bara för att jag på ett filosofiskt plan inte tror på ett absolut rätt eller fel, betyder inte att jag inte har rätt att hysa en åsikt...

2006-05-23 @ 01:44:47
URL: http://adryan.blogg.se/
Postat av: Alice

Varför är du inte emot fosterdiagnostik innan sista möjliga abortdagen istället?
I sverige gör man fosterdiagnostik på löpande band, ibland utan att modern ens hinner säga bu eller bää. Man kollar automatiskt efter downs syndrom utan att informera en moder om vad det innebär att ha ett barn med DS.
Abortlagen i sig, som inte nämner någon sista vecka för abort, är funktionell och praktiskt tillämpningsbar.

Men framförallt, vem fan är du att bestämma över mitt val till huruvida jag vill låta ett foster utvecklas till ett barn?

2006-08-01 @ 20:28:33
Postat av: Adryan

Alice, jag är mot all form av fosterdiagnostik, så håller inte på tjafsar om olika veckor hit och dit, samt så är jag INTE mot abort. Jag är mot fascism och är anti-rasist, så givetvis är jag då mot selektiv abort när det handlar om att ta bort andra folkgrupper som inte faller majoriteten i smaken - ja, jag ser inte barn med downs syndrome eller duchennes muskeldystrofi som sjuka; de tillhör olika etniciter! Så givitvis äger jag med denna logik och åsikt rätten att kritisera ditt val som kvinna om du tänker acceptera fascism och rasism, som aktivt rensar bort mina gelikar eller andra etniiciteter bara för att man anser dem sjuka...

2006-08-13 @ 14:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback