Jag!

God? Nej, först måste du ha ett konstant mörker inom dig att strida mot! I ryggmärgen kryper det ibland.

- Med Guds död upplöses mänskligheten. -

Ja, jag hatar Gud! Men hur kan detta hat delas med er humanister? Jag är gammal nog att vet att mitt och alla andras hat mot Gud faktiskt inte handlar om mer än ett brinnande hat mot mänskligheten!

Låt mig nu berätta hur denna förnimmelse slagit ner i mitt arsenal av olika smaker. Jag har dess syrliga smak på tungan, då jag för stunden accepterar att det mänskliga Jaget i själva verket är en omskrivning av vårt traditionella gudsbegrepp - då Jaget, enligt den schweiziske psykologen och mystikern
C. G. Jung, är den arketyp som gjort de monoteistiska religionerna möjliga!

Frågan som väcks, om jag hatar Gud, kan jag då älska mänskligheten, individualitet eller Jaget?

Jag tror jag börjar förstår, tror jag inte på mänskligheten, individen och Jaget etc. så bör jag förklara Gud mördad! Ja, och detta gör alla som blint hyllar mänskligheten, individen och Jaget faktiskt hyllar den absoluta Guden.

Detta är dynamit! - hade jag levt i rätt tid, så hade jag mördas av kniven!

Kärleken är en lögn därför är den sann! Jag finns inte eftersom jag finns. Att föddas är att dö.


 

© Adryan von Linden, 2006-2008


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback