Att hitta hem

Att hitta hem. - Jag måste vara uppriktig mot er läsare, jag vet ärligt inte när övertygelsen att vi med genetiska sjukdomar och medfödda funktionshinder skulle betraktas som ett folk med en gemensam historia, kultur och identitet först slog mig. Men jag minns med knivskarp skärpa första gången jag berättade om denna övertygelse för någon annan. Varför? Jo, för det var fösta gången jag fick argumentera för den och jag upplevde en känsla av styrka i varje ord jag formulerade, men det viktigaste av allt var att hela situationen föll min vilja till makt i smaken - därför att jag märkte att min motståndare hade inga argument mot min ståndpunkt. I samma ögonblick jag definierade mig själv som tillhörande de funktionshindrade folken upplevde jag känslan av att detta var det  självklaraste i hela universum. På något mystiskt sätt fick jag känslan av att  jag hade konverterat till mitt folk – jag hade helt enkelt hittat hem!


© Adryan Linden, 2005

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback